De Vestingdriehoek: één dag, vijf plaatsen, drie provincies

Een actief dagje cultuur snuiven? Bezoek de Vestingdriehoek! De Vestingdriehoek is het gebied tussen de vestingen Gorinchem, Woudrichem, Zaltbommel, Slot Loevestein en Fort Vuren. Pak je fiets, stap op de pont, en je avontuur kan beginnen!

Veerpont en voetveer

Alle locaties in de vestingdriehoek zijn met elkaar verbonden door water. Vaar met de ponten van Riveer over de Maas, Waal, Linge en Merwede van vesting naar fort naar vestingstad. In het hoogseizoen stap je vrijwel ieder half uur op, en je fiets mag gratis mee. Boot gemist? De watertaxi staat voor je klaar, of neem het voetveer: een klein bootje, speciaal voor wandelaars. Het brengt je van Woudrichem naar Slot Loevestein en weer terug.

Woudrichem

Een pittoresk vestingstadje, waar de geschiedenis nog volop leeft. Maak een rondwandeling op eigen gelegenheid, of laat je alles vertellen over de rijke historie door een stadsgids.

Gorinchem

Gorinchem is de grootste vestingstad waar de stadswallen nog compleet van zijn. Maak een wandeling over de wallen, langs de Dalempoort, kanonnen en molens. Maar breng ook zeker een bezoek aan het bruisende stadscentrum!

Fort Vuren

Dit Torenfort werd gebouwd in 1845, als deel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het fort is onlangs volledig gerestaureerd, en sindsdien in gebruik als horeca- en overnachtingsgelegenheid. Rondleidingen zijn mogelijk op afspraak.

Tip: Breng in het fort een bezoek aan WOII & Vliegeniersmuseum. Dit museum is onderdeel van de Route Tweede Wereldoorlog: Eerbetoon Geallieerde Vliegers Lingewaal

Slot Loevestein

Het beroemde kasteel waar Hugo de Groot uit ontsnapte. Met je persoonlijke sleutel kom je er alles te weten over het Slot, zijn geschiedenis en bewoners.

Zaltbommel

Ook Zaltbommel is een bezoek waard. Dwaal door het centrum, bezoek de St. Maartenskerk of het Stadskasteel. Sla in dit museum ook zeker de tentoonstelling over Fiep Westendorp niet over: de beroemde tekenaar van Jip, Janneke, Otje, Pluk van de Pettenflat en Pim & Pom.

Je kunt een (elektrische) fiets huren bij verschillende verhuur-locaties. Neem contact op met de desbetreffende partij voor de beschikbaarheid en het huren van de fiets.

Speurtocht Woudrichem (looptijd 1,5 uur – 2 km)

Welkom in Woudrichem, of zoals de mensen het hier noemen: Woerkum. Strik je veters vast, schud je spieren los, haal diep adem, schouders recht, kin omhoog en ... speuren maar!

Weet je een antwoord niet? Vraag dan hulp aan iemand die je op straat tegenkomt. Misschien hoor je dan juist een spannend verhaal van een echte Woerkumer! Heel veel succes en vooral ontzettend veel plezier tijdens het speuren naar de antwoorden!

Overzicht van al onze routes in de Nieuwe Hollandse Waterlinie

De Wandel- & Vaarroute is een tocht die je brengt in twee vestingsteden en in twee provincies. Je bezoekt het Noord-Brabantse Woudrichem en het in Zuid-Holland gelegen Gorinchem. Deze twee vestingsteden zijn door de eeuwen heen met elkaar verbonden geweest. Ondanks de brede Merwede die de steden scheidt. Of misschien wel dankzij die rivier.

Woudrichem en Gorinchem maken zowel deel uit van de Oude als de Nieuwe Hollandse Waterlinie. In deze steden is het haast onmogelijk om te verdwalen. Wijk dus gerust van de route over de stadswallen af en slenter door de idyllische straatjes waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Daarna zoek je de vestingwal weer op om je route te vervolgen.

Als tegenhanger van het stedelijke nemen we je op deze route ook mee over de Groesplaat, een uiterwaard tussen Sleeuwijk en Oudendijk. Bij hoogwater stromen deze uiterwaarden vol en geven ruimte aan de rivier. Tref je tijdens deze wandeling hoogwater, loop dan tussen knooppunt 57 en 67 over de dijk.

Als kers op de taart steek je tijdens dit tochtje twee keer rivier de Merwede over. Het varen is een belevenis op zich,  omdat de pont niet recht heen en weer vaart, maar stroomaf- op opwaarts de rivier op moet om je naar de overkant te brengen.

Kijk voor het actuele vaarschema op: www.riveer.nl

Startpunt Gorinchem: Buiten de Waterpoort, Gorinchem

Startpunt Sleeuwijk: Hoekeinde 24, 4254 LN Sleeuwijk

Startpunt Woudrichem: Waterpoort, Woudrichem

Starten doe je nabij de op- en afstapplaatsen van de veerponten. We tippen de veelzijdige horeca in Woudrichem en Gorinchem. Kom je met de auto? Let dan op, want in Gorinchem betaal je parkeerkosten. In Woudrichem kun je vrij parkeren en is parkeerplaats Schapendam aan te raden. In Sleeuwijk is Restaurant Boven de Rivieren een fijn startpunt waar je ook vrij kunt parkeren.

Eigenlijk is dit een verwenroute voor alle zintuigen! Je geniet van de stilte in de natuur en de bedrijvigheid in de stad. Je voelt de wind door je haren op het water en dat alles smaakt naar meer!

Overzicht van al onze routes in de Nieuwe Hollandse Waterlinie

Een mooie zondagmorgen, prachtige wolkenlucht en een lekkere wandeling voor de boeg, we zijn er klaar voor! Vanaf de parkeerplaats op het Janus Baks Bastion lopen we langs het haventje en gaan bij 62 linksaf de Schapendam op, genietend van de Woerkumse skyline (de molen en Martinuskerk) Woudrichem uit over de Hoge Maasdijk. Aan het eind wederom links bij 67, de Maasdijk op. Tip: daal de dijk af en loop langs de rivierzijde, een stuk mooier en rustiger (je mist dan 60 maar kunt doorlopen tot knooppunt 02). We hebben het hele stuk uitzicht over de rivier en zien aan de overzijde (Munnikenland) runderen en konikpaarden pootjebaden. Bij 02 klimmen we de dijk weer op en houden links aan, over het verharde pad richting 01. We genieten van fraaie vergezichten en de wind in ons haar. Met enige regelmaat worden we gepasseerd door zondagochtend-pelotonnetjes, recreatieve wielrenners die we vast op het eerstvolgende terras terugzien. Bij 01 gekomen dalen we linksaf de dijk af en lopen richting 28. Daar lopen we rechtdoor, de woningen links van ons houdend. Boven aangekomen slaan we linksaf richting de sluis. Let op: hier eindigt het knooppuntensysteem en moet je verder op ons vertrouwen. We volgen het fietspad tot we de bruine verwijzingsbordjes naar ‘De Buurman’ zien, die we graag volgen. Dit restaurant ligt bij de batterij van Poederoijen, een heerlijke plek om je voeten even rust te gunnen (en jawel, de wielrenners zijn ook geland!). Na deze aangename pauze nemen we dezelfde weg terug. Nu echter niet linksaf richting provinciale weg maar rechtdoor. In de bocht naar rechts houden we links aan en nemen het pad van Staatsbosbeheer, genaamd ‘Poederoijensehoek’ (wij worden de weg gewezen door 2 reeën!). Aan het eind van dit pad steken we (voorzichtig!) de provinciale weg over en nemen we wederom een wandelpad van Staatsbosbeheer, deze keer genaamd ‘Boezem van Brakel’. Dit fraaie dijkpad langs watertjes, notenbomen, schuilplaatsen en Batterij onder Brakel blijven we volgen tot we uitkomen op de Waaldijk, waar we linksaf gaan. Nu even opletten: we volgen dit pad tot de 2e afslag links (fietspad). Dat pad volgen we, op de T – splitsing gaan we rechts om uiteindelijk op de volgende T-splitsing weer rechtsaf te slaan. We lopen nu door de ‘Waarden bij Loevestein’, tussen de prachtige runderen en konikpaarden door. Genietend van de omgeving wandelen we door tot de toegangsbrug van slot Loevestein, waar wij nog even een terrasje meepikken en genieten van de sfeer van weleer. Fluitend lopen we het laatste stukje naar het veerpontje dat ons terugbrengt naar Woudrichem.  Kijk voor de actuele vaartijden op www.voetveerwoudrichem.nl.
Een bijzonder geslaagde wandeling door het Linielandschap!

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram